Kategoriakuvaukset helpottavat verkkokaupassa asioivien navigointia. Tämän lisäksi kategoriakuvauksella on keskeinen rooli hakukoneoptimoinnissa. Kategoriakuvausten tekstit kannattaakin ehdottomasti kirjoittaa paitsi käyttäjää, myös hakukonetta ajatellen. Optimoidut kategoriatekstit lisäävät liikennettä verkkokaupassa ja johdattavat asiakkaat helpommin uusien tuotteiden äärelle.

Mitä tarkoittaa verkkokaupan kategoriahierarkia?

Verkkokauppojen tuotteet on tavallisesti jaettu hierarkkisiin pää- ja alakategorioihin, joiden avulla verkkokauppaan suuntaavien on helpompi hakea kaipaamiaan tuoteryhmiä tai yksittäisiä tuotteita. Jos verkkokaupan tarjonta on laajaa, voidaan alakategoriat jakaa tarpeen mukaan useampiin tasoihin. Esimerkiksi pääkategoria ”naisten vaatteet” voi jakautua useisiin alakategorian tasoihin, kuten ”naisten alaosat” → ”naisten housut” → ”naisten farkut”.

Alakategorioiden on tarkoitus sujuvoittaa verkkokaupassa asiointia, joten alakategorioita kannattaa luoda porrastetusti vain silloin, jos tuoteryhmä paisuu liian suureksi ja tätä kautta oikean tuotteen löytäminen haastavammaksi. Jos tuoteryhmä on suppea, kaikki tuotteet voivat löytyä suoraan pääkategorian alta. Tai pääkategoria voidaan jakaa vain kahteen ensimmäisen tason alakategoriaan, kuten ”naisten vaatteet” → ”naisten alaosat” / ”naisten yläosat”.

Miksi kategoriakuvaukseen kannattaa panostaa?

Kategoriakuvaukset tarjoavat verkkokaupan kävijöille selkeän kuvan siitä, mitä tietty tuoteryhmä sisältää. Kategoriakuvauksissa voidaan kuvailla tuotteiden käyttötarkoitusta, antaa ideoita sekä ohjeita tai luoda puhtaasti houkuttelevaa fiilistä. Hakukoneiden näkökulmasta kategoriakuvaukset ovat keskeinen osa verkkokaupan sisältöä. Kategoriatekstit ovat loistava mahdollisuus auttaa sivustoa sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.

Avainsanatutkimuksen avulla on mahdollista selvittää, millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotteita ja mihin kysymyksiin he hakevat vastuksia. Kun nämä termit ovat selvillä, voidaan niitä hyödyntää kategoriakuvauksissa. Google havaitsee käytetyt kuvaukset ja nostaa kyseistä verkkokauppaa selkeämmin esiin hakutuloksissa.

Googlen lisäksi tekstintuotannossa on huomioitava oikeat ihmiset. Kategoriakuvaus voi parhaimmillaan ohjata ihmisiä löytämään oikeat tuotteet ja madaltaa ostopäätöksen tekemistä. Laadukas teksti on luonteva, uskottava, brändinmukainen ja selkeä. Myös kielioppiin täytyy panostaa: virheitä vilisevä ja kömpelö kuvaus antaa yrityksestä amatöörimäisen kuvan. Se saa käyttäjät kuvittelemaan, että kaikki muukin verkkokaupassa on samalla nollabudjetilla toteutettua.

Kategoriatekstit – miten ne tuotetaan?

Verkossa on haastavaa käydä kilpailua hakukonenäkyvyydestä, jos kategoriateksteihin ei ole panostettu riittävästi. Siksi sisällöntuottamiseen kannattaa panostaa ja tekstien kirjoittaminen ottaa prioriteettilistan kärkeen – panostus näkyy suoraan myynnissä. Varaa tekstien tuottamiseen riittävästi aikaa, laadukas teksti ei synny kädenkäänteessä, vaikka aihe olisikin kirjoittajalle tuttu.

Tilaa Seoptimilta koulutus verkkokaupan SEO-sisällöntuotantoon. Saat käytännön vinkkejä niin hakusanojen etsimiseen kuin tekstin tuottamiseenkin. Esittelemme parhaimmat vinkit ja kerromme, kuinka selättää kirjoitusjumit. Voit myös tilata hakukoneoptimoidut tekstit suoraan Seoptimilta. Ammattilainen tuottaa informatiiviset ja hakukoneoptimoidut tekstit laadulla yrityksesi tarpeisiin.