Skip to content
  • Verkkosivustot
    • Verkkokaupat
  • Digimarkkinointi
    • Hakukoneoptimointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sisällöntuotanto
      • Sisältömarkkinointi
    • Meta- eli somemainonta
    • Google-mainonta
    • Sisältömarkkinointi
    • Markkinointi- ja brändiviestintä
    • Mediaviestintä
    • Vastuullisuusviestintä
    • Analytiikka
  • Koulutukset
    • SEO-sisällöntuotannon koulutus
  • Ajankohtaista
    • Webinaarit
    • Lataa opas
  • Referenssit
  • Yritys
    • Yhteys

Seoptimi / Etusivu / Digimarkkinointi / Analytiikka

Tehokas markkinoinnin seuranta – mitä, miksi ja miten?

Digimarkkinoinnin onnistumisen kannalta markkinoinnin seuranta ja analytiikka ovat avainasemassa. Ilman dataa et voi tietää, mikä oikeasti toimii ja mihin kannattaa panostaa. Seurannan avulla on mahdollista saada faktapohjaista tietoa markkinoinnin ja kampanjoiden todellisista vaikutuksista.

Lue lisää

Mitkä ovat kaikkein tärkeintä seurata?

Kaikkea ei kannata seurata, eikä kaikkea dataa kerätä talteen. On kuitenkin muutamia keskeisiä asioita, joiden seurannasta ja analysoinnista saa todellista hyötyä markkinoinnin kehittämiseen.

  • Verkkosivuliikenne – Kuinka moni vierailee sivuillasi ja mistä he tulevat?
  • Konversiot – Kuinka moni kävijä jättää yhteystietonsa, lataa oppaan tai tekee ostoksen?
  • Mainonnan tehokkuus – Mitkä kampanjat ja kanavat tuottavat eniten tuloksia?
  • Sitoutuminen – Kuinka hyvin asiakkaat reagoivat sisältöihin (klikkaukset, katselut, kommentit)?

Mitä työkaluja tarvitaan markkinoinnin tulosten seurantaan?

Markkinoinnin seuranta on mahdollista lukuisilla työkaluilla. Riippuen omista mieltymyksistä ja ajankäytöstä työkaluiksi kannattaa valita vain muutama keskeinen, sillä usean työkalun käyttö tekee seurannasta lopulta niin aikaa vievää, että tehokkuus kärsii. Selkeät, rajatut ja kohtuullisen hintaisen seurantatyökalut tekevät markkinoinnin seuraamisesta paitsi tehokasta myös mielenkiintoista. Ja tärkeää on huomata, että pelkkä seuraaminen ei vielä ratkaise mitään, vaan tarvitaan analyysiä ja reagointia.

Lue lisää

Itse suosittelemme esimerkiksi näitä neljää työkalua oman markkinoinnin seuraamiseen:

  • Google Analytics 4 – Seuraa verkkosivuston kävijöitä ja konversioita.
  • Google Tag Manager – Auttaa hallitsemaan ja seuraamaan eri markkinointitapahtumia.
  • Meta Business Suite – Seuraa some-mainonnan tuloksia ja sitoutumista.
  • SEMRush / Ahrefs – Hakukonenäkyvyyden ja kilpailijoiden analysointiin.

Miksi markkinoinnin seuranta, analysointi ja reagointi ovat tärkeitä?

Kun data ohjaa päätöksiä, markkinointibudjettia käytetään tehokkaammin. Seurannan avulla voit jatkuvasti parantaa kampanjoitasi ja saada enemmän tuloksia aikaan pienemmällä panostuksella. Markkinoinnin seuranta mahdollistaa nopean reagoinnin sekä oikeanlaiset korjausliikkeet tarpeen vaatiessa. Seuranta paljastaa myyntihuiput ja otollisimmat ajankohdat kampanjoiden toteutukseen. Analyysit toimivat arvokkaina työkaluina nyt sekä jatkossa, uusia toimenpiteitä suunnitellessa.

Haluatko varmistaa, että markkinointisi tuottaa parhaat mahdolliset tulokset? Me autamme mielellämme! Ota yhteyttä, niin rakennamme sinulle tehokkaan analytiikkaratkaisun!

Kysy lisää:

Mari Karhumaa
Markkinoinnin asiantuntija

OTA YHTEYTTÄ

Lue lisää

Mikä on sisällöntuottajan tärkein ominaisuus?

Sisällöntuottajan työ on monipuolista ja vaihtelevaa. Sisällöntuottaja tuottaa visuaalista, audiovisuaalista tai tekstisisältöä verkkosivustolle tai muualle verkkoon. Paneudun tässä blogitekstissä tekstisisällön tuottajan ominaisuuksiin. Kuten jokainen sisällöntuottaja myös tekstisisällöntuottaja pääsee työssään tutustumaan erilaisiin yrityksiin, ihmisiin, ilmiöihin ja ajatuksiin, joten sisällöntuottaminen on paljon muutakin kuin pelkkä kirjoitusprosessi. Sisällöntuottaja tuottaa ja editoi Tuotatko yrityksen sisällä sisältöä blogiin tai muualle […]

Oikeat hakusanat ratkaisevat näkyvyyden – hakukoneiden huomioiminen verkkosivustolla

Meiltä kysytään usein vinkkejä hakukoneoptimointiin. Kysyjä saattaa olla vähän ymmällään kaiken tiedon edessä eikä osaa oikein tarttua mihinkään konkreettiseen. Sen vuoksi kirjoitankin tämän blogin hakukoneiden huomioimisesta vinkkeineen. Käsittelen orgaanista hakukoneoptimointia. Se eroaa esimerkiksi maksetusta Google-mainonnasta siten, että näkyvyys ei romahda, vaikka yhtäkkiä yrityksellä olisikin se tilanne, että markkinointiin ei ole laittaa rahaa niin paljon kuin […]

Tekoäly hakukoneissa – Mikä muuttuu ja miten käy Googlen?

Chat GPT-tekoälyratkaisun laaja suosio viimeisen reilun parin kuukauden aikana on saanut hakukoneyhtiö-Googlen sekä omaa Bing-hakukonettaan tarjoavan Microsoftin reagoimaan näyttävästi. Ehkä suurin kohu hakukoneiden ympärillä johtuukin siitä, että yli 20 vuotta kestänyt Googlen ylivoimainen markkinajohtajuus hakukonepalveluissa on ensimmäistä kertaa laajemmin kyseenalaistettu. Olemme Seoptimilla luonnollisesti seuranneet tätä kehitystä jo pidemmän aikaa sekä osallistuneet keskusteluun ja kehitykseen. Käyttäjät […]
X
X
SULJE

Oulu

Kahamutka 20 B
90540 Oulu
Varaa aika

Helsinki

Mannerheimintie 109
00280 Helsinki
Varaa aika

Etusivu
Digimarkinointi
Hakukone­optimointi
Meta- eli somemainonta
Google-mainonta
Sisältömarkkinointi
Markkinointiviestintä

 

 

Mediaviestintä
Vastuullisuus­viestintä
Sisältö­markki­nointi
Analytiikka
Ajan­kohtaista
Yritys
Yhteys

Tietosuojaseloste

Hallinnoi evästeiden suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
  • Hallitse vaihtoehtoja
  • Hallinnoi palveluita
  • Hallitse {vendor_count} toimittajia
  • Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
  • {title}
  • {title}
  • {title}